Kategorie
Jak zrobić własną stronę internetową Marketing w internecie SEO - optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych

SEO – co to jest? Co zrobić, żeby inni znaleźli Cię w Google

To pierwszy wpis z cyklu #SEOśroda, który powstał na Waszą specjalną prośbę. Stworzyłam dla Ciebie prosty poradnik, dzięki któremu dowiesz się, jak samemu zoptymalizować stronę i wdrożyć dobre, skuteczne SEO. Masz własną stronę internetową? Bloga? Koniecznie przeczytaj! Zacznijmy od początku: SEO – co to jest?

SEO – co to jest?

Co to jest SEO? Otóż SEO (ang. search engine optimization) to nic innego, jak optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Brzmi skomplikowanie? No to bardziej po ludzku – dzięki SEO Twoja strona zyska wyższą pozycję w Google.

Co Ci to da? Zobacz sam:

Według tegorocznych raportów, 99% polskich internautów korzysta z wyszukiwarek internetowych.

A tak się składa, że 99% rezultatów wyszukiwania jest generowanych przez Google. Na świecie ten odsetek wynosi niewiele mniej, bo aż 92%. Następna w kolejce jest wyszukiwarka Bing, z której w skali świata, korzysta, uwaga… już tylko 2,6% internautów. Jest różnica, prawda?

Wolisz słuchać niż czytać? Posłuchaj odcinka podcastu Migatomedia na Spotify: „Proste triki SEO dla każdego. Ile kosztuje SEO… i dlaczego aż tyle”. Kliknij >>TUTAJ<<.

SEO – co to jest optymalizacja i pozycjonowanie

Co możesz zrobić, żeby wspiąć się wyżej w rankingu Google? Drogi są dwie:

  • OPTYMALIZACJA – czyli działania na stronie
  • POZYCJONOWANIE – tzw. działania „off-page”.

W dużym skrócie: możesz wydać pieniądze na linki sponsorowane, albo postawić na bezkosztową pracę „od podstaw” i organicznie poprawić pozycję swojej strony w rankingu. Dopiero zaczynasz przygodę z SEO i czujesz się zagubiony? Na początku ta druga opcja będzie idealna dla Ciebie.

Z artykułów z cyklu #SEOśroda dowiesz się, co możesz zrobić, żeby podskoczyć w Google.

Uwaga! Google może nie widzieć Twojej strony. Jak to sprawdzić?

Wiesz już co to jest SEO. Teraz powiem Ci, jak zacząć stosować je na swojej stronie. Sprawdź, czy Twoja strona została zaindeksowana przez wyszukiwarkę. Piszesz świetne, wartościowe teksty, ale nikt ich nie czyta? Sprzedajesz super produkty, ale nikt nie zagląda do Twojego sklepu online? Możliwe, że nie da się znaleźć ich w Google.

Żeby strona pojawiła się w rankingu, muszą odwiedzić ją crawlery – czyli, bardziej swojsko – roboty Google. Czym zajmują się roboty? Skanują sieć w poszukiwaniu nowych witryn. Szukają też zmian na stronach, które już wcześniej odwiedziły.

Jak taki robot trafia na Twoją stronę? Odpowiedź jest prosta – przez linka… na innej stronie www. Co jeśli takiego linka nie znajdzie? Już wyjaśniam.

Wyobraź sobie, że robisz imprezę. Jedzenie gotowe, mieszkanie wysprzątane, wycieczka do monopolowego zaliczona i zakończona sukcesem. Ale nie widzi Ci się imprezowanie w pojedynkę. Co musisz zrobić? Zaprosić gości!

I DOKŁADNIE to samo musisz zrobić, żeby pokazać światu swoją stronę.

Czasem leniwe google-roboty trzeba po prostu ZAPROSIĆ na stronę. Zanim nauczę Cię, jak to zrobić, sprawdź, na czym stoisz. Wpisz w Google „site.domena.pl” (w miejscu „domena” wpisz swoją). Pokażę Ci, jak to ma wyglądać, na przykładzie MiGato.

Pasek wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Screen pokazuje, jak zoptymalizować swoją stronę pod SEO.
Pasek wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Screen pokazuje, jak zoptymalizować swoją stronę pod SEO.

Dzięki temu sprawdzisz, czy Twoja strona jest w Google.

Gotowe? Kliknij enter i czekaj na rezultaty. Jeśli pojawi się komunikat: „Podana fraza nie została odnaleziona” – nie jest dobrze. Ale nie załamuj się! Może być tylko lepiej! 😉

Chcesz więcej SEO-porad? Zapisz się na newsletter Migato Media, żeby nic Cię nie ominęło. Dodatkowo dostaniesz kod dostępu do mnóstwa profesjonalnych, darmowych grafik na Twoje media społecznościowe, stronę czy do sklepu online.

Jeśli roboty zapukały już do Twoich drzwi, w wynikach wyszukiwania znajdziesz podstrony swojej witryny, które są „wyszukiwalne” w Google. To jednak za wcześnie, żeby otwierać szampana – wybacz mi ten moodkiller. Zobacz, ile wyników „wypluło” Google. Czy to wszystkie Twoje podstrony? Wszystkie teksty? Zakładki? Strony produktów? Nie? To czas zakasać rękawy!

Zaproś Google na swoją stronę internetową

Na początku zaloguj się do Google Search Console.

Zaloguj się do Google Search Control. To będzie Twoje SEO-centrum dowodzenia.

Potwierdź, że strona należy do Ciebie. Możesz skorzystać z ułatwień, jakie dają Ci poszczególne firmy – np. Wix. Jeśli nie masz dostępu do takich luksusów, po prostu zaloguj się na stronie, gdzie kupiłeś domenę i skopiuj linijkę tekstu, którą wygeneruje dla Ciebie Google do panelu konfiguracji DNS i naciśnij „Weryfikuj”.

Po pomyślnej weryfikacji, możesz indeksować strony:

  • Przesyłając mapę witryny
  • Prosząc o indeksację każdej nowej podstrony

Jak stworzyć mapę witryny? O tym innym razem. Dziś omówimy sposób prostszy, ale bardziej nużący. To tak, jakbyś miał wybór między wyboistą drogą na skróty, a dłuższą ścieżką płaską jak stół. Dziś przespacerujemy się trasą widokową. Spójrz na screen poniżej – to zobaczysz, logując się do GSC.

Zrzut ekranu z Google Search Console pokazujący jak pozycjonować i optymalizować stronę pod SEO. Co to jest SEO? Dowiesz się z poradnika SEO Migatomedia.

W kolumnie po lewej stronie wybierz „Sprawdzanie adresu URL”. Następnie wpisz wybrany adres na pasku z lupą i zatwierdź enterem. Jeśli podstrona jest nowa (czyli na przykład napisałeś świeży tekst na blogu czy dodałeś nowy produkt do sklepu), zobaczysz taki komunikat:

Zrzut ekranu z Google Search Console pokazujący jak pozycjonować i optymalizować stronę pod SEO.  Co to jest SEO? Dowiesz się z poradnika SEO Migatomedia.

To dla Ciebie znak, że roboty Google nie widziały jeszcze Twojej podstrony. Co robić? Kliknij: „Poproś o zindeksowanie”.

Zrzut ekranu z Google Search Console pokazujący jak pozycjonować i optymalizować stronę pod SEO.  Co to jest SEO? Dowiesz się z poradnika SEO Migatomedia.

I gotowe! Teraz powtórz tę czynność ze wszystkimi wariantami Twojej strony. W moim przykładzie, będzie to nie tylko https://www.migato.pl, ale też na przykład www.migato.pl czy http://www.migato.pl.

Zrobione? Super! Pierwszy krok już za Tobą! Już za tydzień poznasz kolejną #SEOporadę, dzięki której zdobędziesz wysokie pozycje w Google. Dowiesz się, o czym ZAWSZE musisz pamiętać, dodając nowy tekst, czy produkt do swojej strony!

Pamiętaj, że poradnik SEO Migatomedia znajdziesz też w wersji do odsłuchania jako podcast Migatomedia na Spotify.

Tymczasem zapisz się do newslettera Migato – bo dzięki temu zyskasz dostęp do kilkudziesięciu DARMOWYCH, PROFESJONALNYCH grafik i animacji, które pomogą Ci skutecznie promować się w mediach społecznościowych, na stronie czy w Twoim sklepie online. Jako pierwszy dowiesz się też o najnowszych poradach!

Masz pytanie dotyczące marketingu online? Zostaw je w komentarzu lub napisz do mnie. Posłuchaj podcastu Migato na Spotify, jeśli chcesz wiedzieć, jak zostać influencerem, zoptymalizować swoją stronę i zyskać nowych followersów. Znajdź mnie też na TikToku, Instagramie i YouTubie. Przy okazji koniecznie zajrzyj do Sklepu Migato i zacznij wymiatać w internecie.

Zapisz się na newsletter Migato Media. Darmowe grafiki do pobrania, porady SEO i jak zostać influencerem. Porady eksperta od mediów społecznościowych i marketingu online MigatoMedia.

Wszystkie gify użyte we wpisie pochodzą z Giphy.com.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *